Dit kun je zelf doen bij bekkenbodemklachten

Bekkenbodemklachten kunnen veel ongemak opleveren in het dagelijks leven. Een fysiotherapeut zoeken is altijd wel aan te raden, maar er zijn gelukkig ook een aantal dingen die je zelf kunt doen. Hoe dan ook blijft het natuurlijk wel belangrijk om je fysiotherapeut wel om advies te vragen. Wat kun je zelf doen bij bekkenbodemklachten?

fysiotherapeut zoeken

Zorg voor een goede houding

Bij veel mensen worden bekkenbodemklachten steeds erger, omdat ze een verkeerde houding aanhouden. Je kunt dit voorkomen door goed op je houding te letten en te zorgen voor een goede houding. Bij het lopen of zitten kun je je knieën het beste iets uit elkaar halen. Til je iets op? Zorg er dan altijd voor dat je rug recht is.

Maak een dagelijkse planning

Om bekkenbodemklachten te verminderen is het belangrijk om je dagelijkse activiteiten goed in te richten. Maak daarom dagelijks een duidelijke planning voor jezelf. Zorg er hierbij voor dat je op een dag niet te veel dingen doet die je klachten kunnen verergeren, zoals het huishouden of een feestje.

fysiotherapeut zoeken

Voorkom tegelijkertijd bukken en draaien

Merk je wel eens dat je bekkenbodemklachten in één keer veel erger worden? Dan heb je waarschijnlijk iets gedaan waarbij je moest bukken en draaien, zoals iets van de grond pakken of een bord in de vaatwasser stoppen. Probeer je bij dit soort taken heel bewust te zijn van je lichaam en buk en draai niet tegelijkertijd.